Vores historie
Bag Kodanska står designer og CEO, Marie Graff. Kodanska betyder Københavnsgade på tjekkisk og er navnet på den gade i Prag, hvor Marie og hendes familie boede i en årrække. Maries mand, Anders var udstationeret i landet og det gav en helt ny hverdag for Marie med masser af tid og plads til hendes medfødte skabertrang og drivkraft indenfor iværksætteri.
Det var her ideen til virksomheden Kodanska opstod. Marie manglede nemlig en saltkrukke i hjemmet og kunne ikke finde en udgave, hvor både funktion og æstetik gik op i en højere enhed. Det blev starten på et samarbejde med en lokal keramiker, som gjorde Maries ideer om den ideelle saltkrukke til virkelighed. Saltkrukken blev hurtigt populær hos venner og familie og inden længe stod Marie på en messe for up-coming danske, designere.
Kodanska-eventyret tog pludselig fart. Samtidig voksede Maries interesse for den tjekkiske glaskunst og nye produkter blev udarbejdet i samarbejde med et lokalt glaspusteri i Prag.
I 2013 vendte vi hele vores hverdag på hovedet og flyttede fra Danmark til Tjekkiet.
Vi fik lejlighed i centrum af Prag og kom til at bo på den gade, der hedder Kodanska, som oversat til dansk betyder Københavnsgade.
I to år var jeg på barsel med vores andet barn, Villum. Sammen brugte vi tiden på at opbygge vores social liv i Prag og lære byen og den tjekkisk kultur at kende.
Jeg blev en del af det kreative miljø i Prag og begyndte at leje med ideen om egne designs.
Jeg startede med designs i keramik.
Jeg pakkede bilen og viste de første designs frem på det danske design marked FindersKeepers.
Efter fem fantastisk år i Prag flyttede vi tilbage til Danmark og bosatte os i Skibet udenfor Vejle.
Jeg deltog på min første messe i 2018. Her var jeg en del af creators community, som repræsenterer små upcoming designere på Formland Design Fair i Herning.
Kodanska blev nomineret til årets design med vores nye glas kollektion, Danish Summer.
Kodanska har sidenhen deltaget i flere messer i ind- og udland. Formland design- & interiørmesse har været med til at bane vejen for Kodanska på det danske marked.
Hos Kodanska har vi altid arbejdet med håndlavet produktion. Først med fokus på keramik og nu glas.
Jeg har altid haft familien tæt på, og jeg elsker at dele min rejse med dem.
Jeg har haft dem med i produktionen fra de var helt små...
... og de elsker stadigvæk at komme med i produktionen, hvor de nu også har en holdning til de designs, vi laver.
.I dag er familien vokset sig større, så når jeg ikke driver Kodanska, så prøve jeg at holde styr på vores fire små krudtugler derhjemme.
Hos Kodanska fokuserer vi i dag udelukkende på glas.
Med fokus på innovativ og nytænkende designs og produktionsmetoder.
Vores værdier
-
Vi laver udelukkende håndlavede produkter, derfor er hvert produkt et unika.
-
Vi går aldrig på kompromis med kvalitet, derfor har vi hele 6 kvalitetstjek der understøtter vores høje kvalitetskrav.
-
Vores glaspustere er en integreret del af Kodanska-teamet, derfor tilrettelægger vi vores produktion, så de har kontinuerligt arbejde hele året.
-
Vi vægter fairness fremfor rabat, derfor betaler vi vores producent det samme beløb for ét produkt som for 100 produkter, vi arbejder altså ikke med mængderabat.
-
Vi vægter ordentlighed og god forretningsetik som afgørende elementer i Kodanskas kultur, det betyder, at vi holder, hvad vi lover og har stor lydhørhed overfor vores samarbejdspartnere.
-
Vi sikrer transparens ved at lukke vores kunder med ind i maskinrummet, lige fra den indledende designproces til den endelige produktion.
-
Kunder er med til at definere vores forretning, da vi udvikler os i takt med kundernes ønsker og behov.
No Waste Design
Hvordan kan vi skabe de bedste og mest ansvarlige designs? Hvordan kan vi tænke kreativt og skubbe arbejdet med designs i den bedste retning? Det er nogle af nøgleordene i de overvejelser vi konstant gør os i Kodanska. Som led i det arbejde er det via kreative designprocesser lykkes os at skabe rene ’no waste designs’, hvor alt glas er 100% udnyttet i produktionen.
Vores vision er, at vores ’no waste designs’ kommer til at gennemsyre hele vores produkt-sortiment i fremtiden. Vi arbejder derfor indgående og kontinuerligt med at videreudvikle vores nuværende produktionsprocesser. En proces der kræver en eksperimenterende tilgang med nye designprocesser og produktionsmønstre.
Ingen forandring uden opbakning
Vi kan ikke klare denne mission selv. For der er ingen virksomhed der kan nå i mål med egne målsætninger alene – vi har brug for at vores kunder kan se værdien af vores arbejde og bakker op om vores mission.
Som forbruger træffer vi et valg hver gang vi lægger penge et sted og omvendt har vi som virksomhed en opgave i forhold til at skabe et ordentligt produkt, der er værdifuldt for kunden, både i en økonomisk og ansvarlig kontekst. Det kræver retning, synlighed og handling fra vores side.
Vi bruger derfor enhver mulighed til at formidle vores ambitioner, så vores mission kan lykkes i fællesskab med vores kunder.
Vores arbejde med no waste-designs er og bliver en vedvarende hjertesag for os.